Nipt verlies finale 23ste wisselbeker Topsport Lebbeke

SK Sint-Niklaas wint van KFC Vrasene in 23ste Finale Top Sport Lebbeke

Tot een kwartier voor tijd zag het er naar uit dat de kleine voorsprong van KFC Vrasene uit de eerste helft voldoende zou zijn voor winst in het Wisselbekertornooi Top Sport Lebbeke maar dan viel de gelijkmaker en moesten strafschoppen beslissen.

SK Sint-Niklaas kende een foutloos parcours in de schiftingen met winst tegen Svelta Melsele, Waasland-Beveren, KFC Vrasene en SP. Sint-Gillis-Waas. In de ¼ finales bleek Eendracht Zele een maatje te klein maar de ½ finale tegen titelverdediger FC Lebbeke was een stuk moeilijker. SKSN kon pas na het uur een vroege achterstand ongedaan maken maar kende geen genade in de strafschoppenreeks (1-1 en 3-0 strafschoppen)

KFC Vrasene van zijn kant won in de schiftingen van SP. Sint-Gillis-Waas en Bosdam Beveren, verloor 2-0 bij SKSN en speelde gelijk bij Svelta Melsele. Op SV Temse won KFCV zijn ¼ finale met 1-2 en had genoeg aan 3-3 in de terugmatch om door te stoten naar de ½ finales. Kon SK Berlare daarin tot de rust nog gelijke tred houden dan viel de beslissing nadien met 2-0.

Enigszins verrassend nam KFC Vrasene het voortouw in de Finale waarin eerst enkele kansen niet werden verzilverd maar in de 31ste minuut was het wel raak toen Abdelkrim Bigdad een voorzet mooi binnen kopte. De “bezoekers” gingen door op hun elan en de dubbele voorsprong leek in de maak toen een kopbal van Tim Vertongen millimeters naast verdween (48’) en Seppe Van Isterdael een open kans niet kon kaderen (52’). SKSN duwde Vrasene steeds meer achteruit en toen Timothy Van Goethem een hoekschop zwaar op de slof nam hingen de bordjes gelijk (73’). Beide ploegen namen wat gas terug tot Lowie De Mulder een voorzet in de kruising kopte maar terecht werd afgevlagd (87’).

Op naar de strafschoppen en ook daar was de spanning te snijden. De eerste 4 gingen tegen de touwen maar toen ranselde Beau Kusé het schot van De Mulder uit de benedenhoek. SK Sint-Niklaas bleef onhoudbaar scoren en mocht meteen voor de 4de keer zijn naam aan de Erelijst toevoegen.

Ook in deze 23ste finale van het Wisselbekertornooi Top Sport Lebbeke waren er eigenlijk geen echte “verliezers”, behalve de afwezigen uiteraard. De talrijk opgekomen toeschouwers hebben van in het begin kunnen genieten van een sportieve en hoogstaande finale tussen 2 ploegen die voluit voor de winst gingen. Mede dankzij het uitstekende scheidsrechterstrio, Jan Arijs, Johan de Decker en Jean-Pierre Demesmaeker werd opnieuw duidelijk waarom de Wisselbeker Top Sport Lebbeke de echte Top betekent bij de Beloften. Ook de prachtige Adidas-uitrustingen waarin de finalisten aantraden en de medailles werden ten zeerste gesmaakt.

SK Sint-Niklaas: Beau Kusé, Stijn Bocklandt, Gilles De Saegher, Casper De Witte, Quinten Bosman, Timothy Van Goethem, Niel Van Dyck, Jari Van Der Coelden, Luc Nzumba Ntima, Yassine Benamar, Hasan Ertürk, Liam Van Driessche, Senn De Corte, Zef Struylaart, Tim De Caigny en Okan Yilmaz. Begeleiders: Rony Eeckhout, Robby Kerremans, Jozua Van Dyck en Rudiger Duymelinck.

KFC Vrasene: Nick Franckaert, Marijn Bettens, Jens Van Hese, Jonas Vermeulen, Lars De Caluwaert, Tim Vertongen, Nick De Smit, Seppe Van Isterdael, Nilay Symoens, Dante Meul, Abdelkrim Bigdad, Jens De Coninck, Alex Van Olmen, Robbe Mets, Lowie De Mulder en Tuur Van Langenhove. Begeleiders: Kenny Van Spittael, Luc Van Goethem en Bert Van Dorsselaer.

Doelpunten: 31’ Bigdad 0-1, 73’ Van Goethem 1-1. Strafschoppen 5-4.

Verslag door Gentil Dossche

Volgende wedstrijd